Maken vrouwen echt meer brokken in de Auto vergeleken met mannen?

Het is een hardnekkige uitspraak: vrouwen maken meer ongelukken op de weg dan mannen. Maar is dat wel zo? Wij zochten uit of het feit of fabel is dat vrouwen meer brokken maken in de auto.

Een ongeluk is zo gebeurd

Iedereen die wel eens in een auto rijdt, man of vrouw, zal moeten bekennen dat een ongeluk vaak zo gebeurd is. Het hoeft ook lang niet altijd je eigen schuld te zijn. Het gebeurt ook net zo makkelijk terwijl je wel in alle concentratie aan het rijden bent, al zorgt afleiding er wel voor dat je minder snel kunt reageren en dus sneller een brokken maakt. Daarom is het verboden om een mobiele telefoon vast te hebben tijdens het autorijden.

Omdat het iedereen kan overkomen, is een autoverzekering voor élke auto verplicht, in ieder geval voor de aansprakelijkheid. Zo is de tegenpartij verzekerd mocht jij alsnog brokken maken. Benieuwd welke autoverzekering bij jou past? Doe dan de autoverzekering check.

Wie maken er meer brokken: mannen of vrouwen?

Een hardnekkig gerucht: vrouwen kunnen niet autorijden en maken daardoor meer brokken. Maar klopt dat wel? Misschien een beetje. En misschien ook gewoon helemaal niet.

Uit onderzoek is gebleken dat mannen méér schade maken dan vrouwen. Zo zou slechts een derde van de veroorzakers van brokken een vrouw zijn. Makkelijk antwoord toch? Nou, niet helemaal. Want vrouwen rijden over het algemeen ook minder dan mannen. Ongeveer 40% van de automobilisten is vrouw, de rest zijn mannen. Dus de groep mannen is simpelweg groter. Toch betekent dit in dit geval niet dat mannen veiliger rijden. Kijken we simpelweg naar de cijfers dan zou je verwachten dat bij 40% vrouwen in het verkeer, ook zo’n 40% veroorzaker van brokken is. En dat percentage ligt toch een stukje lager.

Vrouwen zijn voorzichtiger

Niet alleen veroorzaken vrouwen minder ongevallen, als ze die veroorzaken zijn ze over het algemeen minder ernstig van aard. Vrouwen zijn beter in kleine aanrijdingen waar mannen, als ze het doen, ‘het goed doen’. Dit komt omdat vrouwen over het algemeen kortere stukken rijden, vaak in de stad (waar de kans een ernstig ongeval sowieso al kleiner is). Daarnaast rijden vrouwen over het algemeen voorzichtiger, wat door mannen dan als ‘niet goed kunnen rijden’ bestempeld wordt. Mannen daarentegen nemen meer risico, rijden vaker te hard en maken langere afstanden, waardoor zij vaker grote brokken maken.

Vrouwen kunnen niet rijden

Nog zo’n uitspraak: vrouwen kunnen niet rijden. Vooral niet in de ogen van het mannelijke deel van de bevolking. Jammer genoeg is dit eigenlijk nog waar ook. Maar wel om andere redenen dan dat iedereen denkt. Auto’s zijn namelijk gebouwd met de man als bestuurder in het achterhoofd. Eigenlijk zoals heel veel goederen gemaakt worden met een man als voorbeeldgebruiker. Dat betekent dat auto’s vaak niet vrouwvriendelijk zijn: ze moeten in een lastige houding zitten om bij stuur en pedalen te kunnen. En dat maakt dat autorijden voor vrouwen gewoonweg lastiger is dan voor mannen. Maar ook waarom er steeds kleine, vrouwvriendelijke auto’s gebouwd worden!